بخريد و بخوانيد ...
قطار سریع‌السیر توکیو
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

قطار سریع‌السیر توکیو

(Points and Lines)
نویسنده: سیچو ماتسوموتو (Seichō Matsumoto)
ترجمه: محمد عباس‌آبادی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1403 (چاپ 2)
قیمت: 160000 تومان
تعداد صفحات: 168 صفحه
شابك: 978-600-182-745-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 8 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.5 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'قطار سریع‌السیر توکیو':

جسد زوج جوانی در ساحل صخره‌ای خلیج هاکاتا در جزیره‌ی کیوشو پیدا می‌شود. جنازه‌هایشان که منظم و آرام کنار یکدیگر قرار گرفته و همین‌طور مقادیری از سیانید در اطرافشان نشان از "خودکشی عشقی" دارد، به همین دلیل پلیس فوکوئوکا به سرعت پرونده را مختومه اعلام می‌کند. در این میان بازرس باتجربه‌ی محلی، جوتارو توریگای کاملا متقاعد نشده است. این زوج هردو با یک قطار از توکیو آمده‌اند، اما مرد، کنیچی سایاما که یکی از مقامات وزارت است، پنج روز به‌تنهایی در هتلی به انتظار یک تماس تلفنی می‌ماند، سپس با عجله از آنجا خارج می‌شود و چمدانی را جا می‌گذارد. علاوه بر این، محل اقامت زن جوان، یعنی اوتوکی که پیشخدمت رستوران است، در روزهای پیش از خودکشی نامعلوم است. هیچ‌کس از رابطه‌ی آن‌ها خبر نداشته و کسی تابه‌حال آن دو را با هم ندیده است.

نقاط مبهم زیادی در این پرونده هست که با خطوط منطق به هم وصل نمی‌شوند.

خوشبختانه حتی کیچی میهارا، همکار جوان اهل توکیوی توریگای هم در مورد این پرونده شک و تردیدهای بسیاری دارد و به تحقیقات می‌پیوندد. هر دو با هم، از دو گوشه‌ی مختلف ژاپن شروع به ردیابی دقیق حرکات متناقض دو قربانی می‌کنند. تنها چیزی که در اختیار دارند بصیرت استثنایی و سرسختی ذاتی‌شان است و یک جدول زمانی راه‌آهن. آیا رسوایی فسادی بزرگ در وزارتخانه با مرگ سایاما مرتبط است؟ چرا یک رسید شام یک‌نفره در سفر عاشق و معشوق در قطار با عقل جور درنمی‌آید؟ و چه کسی می‌تواند چنین دسیسه‌ی به‌ظاهر بی‌عیب‌ونقصی را بر اساس هم‌زمانی کامل تصور کند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

داستان با این جملات آغاز می‌شود:

"در شب 13 ژانویه، تاتسوئو یاسدا یکی از مشتری‌هایش را برای شام به کویوکی، رستورانی به سبک ژاپنی در آکاساکای توکیو، دعوت کرد. مهمانش رئیس بخش یکی از وزارتخانه‌های دولتی بود.

تاتسوئو یاسدا مدیر شرکت یاسدا بود، شرکت ماشین‌آلاتی که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری کرده بود و رو به رونق به نظر می‌رسید. معاملات زیادی با بعضی سازمان‌های دولتی داشت و بعضی‌ها می‌گفتند دلیل رشد سریعش هم همین است. همین رابط‌های کاری بودند که یاسدا اغلب اوقات در کویوکی از آن‌ها پذیرایی می‌کرد.

این رستوران به‌هیچ‌وجه از بهترین رستوران‌های آکاساکا نبود. شاید به همین خاطر فضایش برای مشتری‌ها دوستانه و غیررسمی بود. علاوه بر این، پیشخدمت‌هایی که در اتاق‌های خصوصی‌اش کار می‌کردند فوق‌العاده کاربلد بودند. یاسدا را از مشتری‌های خوبشان می‌دانستند. البته او هم دست‌ودل‌بازی به خرج می‌داد؛ به قول خود او، پول سرمایه‌ی اصلی‌اش بود. اشخاصی هم که از آن‌ها پذیرایی می‌کرد از آن دسته افرادی بودند که پول رویشان اثر می‌گذاشت. اما هر چقدر هم که با پیشخدمت‌ها صمیمی رفتار می‌کرد، هیچ‌وقت بیش از حد لازم در مورد مهمان‌هایش برای آن‌ها نمی‌گفت ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 علي شفيعي:  ساختار داستان رو دوست داشتم و انصافا انسجام بسیار خوبی در طراحی معمای حاکم بر قصه وجود داشت، فقط در بعضی بخشها تکرارها آزار دهنده بود

 نيما سيفي:  داستان جالبی داشت. روابط بین اشخاص رو بخوبی به تصویر می‌کشید.