بخريد و بخوانيد ...
روز ملخ
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

روز ملخ

(The Day of the Locust)
نویسنده: ناتانیل وست (Nathanael West)
ترجمه: فرید دبیرمقدم
ناشر: ماهی
سال نشر: 1400 (چاپ 2)
قیمت: 58000 تومان
تعداد صفحات: 204 صفحه
شابك: 978-964-209-344-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'روز ملخ':

شخصیت‌های کتاب فریب‌خوردگانی هستند اهل مناطق سردسیر امریکا که بعد از عمری کار یکنواخت و طاقت‌فرسا و پس‌انداز اندکی پول به سرزمین آفتابی کالیفرنیا می‌آیند تا خود را غرق در رویاهایی سازند که هالیوود وعده‌اش را به آن‌ها داده بود. اما آنچه در واقعیت با آن مواجه می‌شوند سرخوردگی و از آن مهم‌تر ملال است. این جماعت درمانده و پریشان به هرچیزی متوسل می‌شوند تا از شر این ملال جانکاه خلاصی یابند و معنایی به زندگی تباه‌شده‌ی خود ببخشند، اما ملالشان با هیچ‌چیز تسکین نمی‌یابد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

کتاب، داستان تاد هکت را حکایت می‌کند. هنرمندی جوان که از دانشگاه ییل فارغ‌التحصیل شده و به هالیوود آمده تا برای یکی از استودیوهای فیلمسازی این شهر به طراحی صحنه بپردازد. تاد در حین اقامتش در هالیوود بر روی یک اثر نقاشی شخصی خودش هم کار می‌کند. تصویری از هالیوود که در آتش می‌سوزد و نابود می‌شود! تاد در طول اقامتش در بهشت سینمایی دنیا با انواع و اقسام آدم‌های عجیب و غریبِ دست‌اندرکار در صنعت سینما آشنا می‌شود اما آشنایی او با هالیوود زمانی به تجربه‌ای تکان‌دهنده تبدیل می‌شود که با افرادی در این شهر آشنا می‌شود که بی‌نهایت خشمگین هستند و انگار قدم به آن شهر افسانه‌ای و مظهر رویای آمریکایی گذاشته‌اند تا آن را نابود کنند ...

داستان با این جملات آغاز می‌شود:

"ساعت کاری به پایانش نزدیک می‌شد که تاد هکت از خیابان روبه‌روی دفترش هیاهویی شنید. جیرجیر چرم و جرنگ‌جرنگ آهن در هم می‌آمیختند و سُم‌کوبه‌ی هزار اسب آن هر دو را در خود محو می‌کرد. تاد شتابان به سمت پنجره رفت.

سپاهی سواره و پیاده در حرکت بود، مثل جماعتی آشفته با صفوفی درهم‌شکسته، گویی گریزان از شکستی سهمگین. نیمتنه‌ی نظامی سربازان سواره‌نظام، کلاه‌خودهای سنگین نگهبانان و سواره‌نظام سبک‌اسلحه‌ی هانوفری با آن کلاه‌های چرمی تخت و پرهای مواج قرمزشان همگی با بی‌نظمی درهم می‌لولیدند. پیاده‌نظام پشت‌سر سواره‌نظام می‌آمد، دریای خروشانی از توبره‌های جنبان، شمخال‌های مورب، قطارهای ضربدری فشنگ و خشاب‌های رقصان. تاد پیاده‌نظام سرخ‌پوش انگلستان را با آن سردوشی‌های سفیدشان بازشناخت، نیز پیاده‌نظام سیاه‌پوش دوک برانشویک، نارنجک‌اندازهای فرانسوی با پاتابه‌های گنده‌ی سفید و اسکاتلندی‌هایی که زانوان برهنه‌شان از زیر آن دامن شطرنجی پیدا بود ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 مینا رستم‌پور:  روز ملخ پاسخی است که ناتانائیل وست به رکود بزرگ در اوایل قرن 20 آمریکا می‌دهد. شاید به نظر راحتی خاصی نرسد اما به دلایلی واقعاً چنین است. در حالی که ریاضت اقتصادی در این قرن موج می‌زند، ترکیبی از کتاب و گرایش کتاب همچنان مرا به خود جلب می‌کند. زبان بسیار مبتکرانه است، شخصیت‌ها چنان درخشان (غالباً پوچ) اسیر می‌شوند، و رفتار آنها چنان نزدیک به پانتومیم است ، که کل خواندن جذاب و تأمل‌برانگیز برای من، راحتی در خطوطی وجود دارد که درست به صدا در می‌آیند، حتی وقتی شخصیت‌ها لنگ می‌زنند و شل می‌شوند.