شناسنامه محصول
دختری ایرانی در پاریس
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

دختری ایرانی در پاریس

(A Girl in Paris)
نویسنده: شمسی عصار (شوشا گاپی) (Shusha Guppy)
ترجمه: هرمز عبداللهی
ناشر: ثالث
سال نشر: 1400 (چاپ 3)
قیمت: 220000 تومان
تعداد صفحات: 427 صفحه
شابك: 978-600-405-614-4
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 7 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دختری ایرانی در پاریس':

نویسنده کتاب (1387-1314) متولد ایران است و تا پایان تحصیلات دبیرستان ساکن ایران بود. در شانزده‌سالگی برای ادامه تحصیل در دانشگاه سوربن به پاریس رفت. در دوران دانشجویی اشعار و داستان‌هایی از او در مجلات منتشر شد و همان‌وقت به استعداد خوانندگی‌اش پی برد.

او در سال 1960 با نویسنده انگلیسی، نیکلاس گاپی، ازدواج کرد و ساکن لندن شد.

شوشا برای نشریات گوناگون مقاله نوشت و سردبیر مقیمِ انگلیسِ مجله معتبر ادبی آمریکایی پاریس ریویو بود. او در عین حال خواننده مشهوری بود و صفحات متعدد او شامل اجراهایی از ترانه‌های محلی ایرانی و آوازهای عرفانی و برخی ساخته‌های خود او و سرایندگان معاصر انگلیس و آمریکایی است.

کتاب حاضر خاطرات نویسنده از دوران زندگی و تحصیلش در فرانسه است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

"اتاق من در طبقه بالای ساختمانی هفت‌طبقه در کناره دیواره ساحل چپ رود سن قرار دارد. نه اتاق دیگر شبیه این هست که در امتداد راهروی باریکی به شکل L زیر پشت‌بام در کنار هم ردیف شده‌اند. اتاقم کوچک است و اثاثیه چندانی ندارد؛ تختخوابی یکنفره، میزی کنار تخت که روی آن چراغ چوبی با حباب صورتی کم‌رنگ قرار دارد، یک جالباسی که چند تا چوب‌رختی به آن آویزان است، میزی کنار پنجره شیروانی پهن و یک گنجه عتیقه کشویی بزرگ که به همچو منزل محقری نمی‌خورد.

سقف کوتاه اتاق به طرف پنجره شیب دارد. این پنجره به طرف پشت ساختمان با هره‌های به‌هم‌ریخته فلزی، آب‌روهای باران و ناودان‌ها باز می‌شود که به طور سرگیجه‌آوری تا حیاط چهارگوش تیره و تاریک امتداد می‌یابد، اما آدم تا خم نشود آن‌ها را نمی‌بیند. از این که بگذریم، چشم‌انداز تا چشم کار می‌کند، تا خیمه سبز درختان حاشیه رود سن و تا بام‌پوش‌های مشهور شهر مشخصند و از روی آن‌ها می‌توان فاصله تا اوبلیسکِ وسط میدان کنکورد، لا مادل، کاخ تویلری و در روز آفتابی حتی گنبد سفید ساکره-کور را تخمین زد ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!