بخريد و بخوانيد ...
داشتن یا بودن
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

داشتن یا بودن

(To Have or to Be?)
نویسنده: اریک فروم (Erich Fromm)
ترجمه: اکبر تبریزی
ناشر: مروارید
سال نشر: 1403 (چاپ 27)
قیمت: 200000 تومان
تعداد صفحات: 220 صفحه
شابك: 978-964-6542-08-2
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'داشتن یا بودن':

... هدف اصلی این کتاب تحلیل دو روش زندگی است: "روش بودن" و "روش داشتن". در فصل یکم نگاهی کوتاه به تفاوت این دو روش داریم. فصل دوم این تفاوت را با استفاده از نمونه‌هایی از اعمال روزانه که خوانندگان نیز به‌طور روزمره با آن مواجه می‌شوند نشان می‌دهد. فصل سوم نظرات مربوط به داشتن و بودن را در انجیل و تورات و نوشته‌های اکهارت، ارائه می‌دهد. فصل‌های بعد مربوط به مشکل‌ترین موضوع است: تجزیه تحلیل تفاوت روش‌های داشتن و بودن زندگی که در آن‌ها سعی کرده‌ام نتیجه تئوریک بر مبنای اطلاعات تجربی را نشان دهم. در حالی که فصول اولیه کتاب مربوط به جنبه‌های فردی دو روش داشتن و بودن است، فصل‌های آخر درباره ارتباط روش‌های مذکور در شکل گرفتن "انسان نو" و "جامعه نو" بحث می‌کند و امکان چاره‌هایی برای ضعف انسان، و جلوگیری از گسترش فاجعه‌آمیز اقتصادی-اجتماعی جهان را مطرح می‌سازد. (برگرفته از سرآغاز کتاب)

مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

" "وعده بزرگ" پیشرفت نامحدود - وعده تسلط بر طبیعت، رفاه مادی، وعده بالاترین شادکامی‌ها برای بیشترین مردم، و وعده آزادی‌های بلامانع فردی - از آغاز عصر صعنتی تاکنون سرچشمه امید و ایمان نسل‌های بشری بوده است. در حقیقت تمدن ما از زمانی شروع شد که بشر تسلط فعال خود را بر طبیعت آغاز کرد. اما این تسلط تا ظهور عصر صنعتی محدود باقی ماند. با پیشرفت صنعت و جانشین شدن نیروی مکانیکی و سپس نیروی هسته‌ای به‌جای نیروی حیوانی و انسانی، تا جانشینی کامپیوتر به‌جای مغز آدمی، دریافتیم که در راه تولید نامحدود و لاجرم مصرف نامحدود افتاده‌ایم. معتقد بودیم که فن و تکنیک به ما توانایی مطلق و علم به ما دانایی مطلق داده است. می‌رفتیم که جزو خدایان گردیم و به موجودات برتری تبدیل شویم که توانایی آفرینش جهان دومی را داریم؛ موجوداتی که از دنیای طبیعی فقط به‌عنوان مصالح آفرینش تازه خود استفاده خواهیم کرد.

مردان و به‌طور فزاینده‌ای زنان، از آزادی احساس تازه‌ای پیدا کردند و حاکم بر زندگی خود شدند: زنجیرهای فئودالی گسیخته شده بود و هرکس می‌توانست به آرزوهای خود بدون قیدوبند جامه عمل بپوشاند - یا دست‌کم چنین احساس می‌شد. گرچه این امر فقط در طبقات بالا و متوسط صادق بود، ولی پیروزی این طبقات می‌توانست نویدی برای سایرین باشد تا امیدوار گردند که لاجرم دامنه آزادی جدید به تمام اعضای جامعه کشیده خواهد شد، به‌شرط آن‌که صنعتی شدن آهنگ پیشرفت خود را حفظ کند. سوسیالیسم و کمونیسم به‌سرعت از جنبشی که هدف آن "جامعه جدید و انسان جدید" بود، به جنبشی تبدیل شد که آرمان آن زندگی بورژوازی برای همه بود ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!