شناسنامه محصول
مرثیه یک ریاضیدان
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

مرثیه یک ریاضیدان

(A Mathematician's Lament: How School Cheats Us Out of Our Most Fascinating and Imaginative Art Form)
نویسنده: پل لاکهارت (Paul Lockhart)
ترجمه: روح‌الله مفید
ناشر: فاطمی
سال نشر: 1400 (چاپ 1)
قیمت: 32000 تومان
تعداد صفحات: 106 صفحه
شابك: 978-622-7564-05-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 3 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مرثیه یک ریاضیدان':

کیت دولین، که از قرار اولین‌بار نوشته‌ی نویسنده را بصورت الکترونیک و در سطح گسترده روی شبکه اینترنت منتشر کرده است در پیشگفتار کتاب آورده است: "رک و راست بگویم، این یکی از بهترین نقدهای نظام فعلی آموزش ریاضی در مدارس است که تاکنون دیده‌ام."

او بعد اضافه می‌کند: "... پل بینشی ژرف درباره چگوگی تدریس ریاضیات دارد، و با قدرت له رویکردش، و علیه بخش عمده‌ای از وضعیت فعلی دنیای آموزش ریاضی در مدرسه استدلال می‌کند. سوای سبک نوشتاری شخصی و جذابش، آن‌چه او را متمایز می‌کند این است که او از مسائل مشکل‌آفرین و بسیار مورد بحث در آموزش ریاضی، چشم‌اندازی ارائه می‌دهد که کمتر کسی توانایی ترسیم آن را دارد ...

از نظر من، خواندن این کتاب ... باید برای همه کسانی که می‌خواهند به آموزش ریاضی وارد شوند، برای همه والدینی که فرزندشان در مدرسه درس می‌خواند، و برای هر مقام رسمی در مدرسه یا دولت که در قبال آموزش ریاضی وظیفه دارد، الزامی شود. ممکن است با هر آن‌چه که پل گفته موافق نباشید. ممکن است به نظرتان روش او درباره تدریس به‌گونه‌ای نباشد که هر معلمی بتواند آن را فرابگیرد. اما شما باید آن‌چه او گفته را بخوانید و درباره‌اش تامل کنید ..."

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

"موسیقیدانی کابوس ترسناکی دید و از خواب بیدار شد. در خواب، خود را در جامعه‌ای می‌دید که آموزش موسیقی در آن اجباری شده بود. "کمک می‌کنیم تا دانش‌آموزانمان در دنیایی که هر روز از صدا پُرتر می‌شود، رقابتی‌تر شوند." متخصصان آموزشی، نظام‌های آموزشی، و دولت، عزمشان را برای اجرای این پروژه حیاتی جزم کرده‌اند. مطالعات انجام شده است، کمیته‌ها شکل گرفته‌اند، و تصمیمات اخذ شده است؛ همه بدون مشورت یا مشارکتِ حتی یک موسیقیدان یا آهنگساز.

چون می‌دانیم که موسیقیدان‌ها ایده‌هایشان را روی کاغذ می‌آورند، پس این نقطه و خط‌های سیاه و عجیب و غریب باید تشکیل‌دهنده "زبان موسیقی" باشند. هر دانش‌آموزی اگر بخواهد به هر درجه‌ای از توانایی در موسیقی دست یابد، باید بر این زبان مسلط شود؛ به‌علاوه مضحک است اگر از بچه‌ای انتظار داشته باشیم بدون دانش پایه درباره نمادها و نظریه موسیقی، بتواند آواز بخواند و ساز بزند. ساختن قطعه‌ای موسیقایی که جای خود دارد. حتی نواختن موسیقی و گوش دادن به آن هم از موضوعات بسیار پیشرفته به شمار می‌آید و عموما تا زمان ورود به دانشگاه و حتی اغلب تا دوره تحصیلات تکمیلی کنار گذاشته می‌شود ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!