بخريد و بخوانيد ...
ساخت ایران: گشت‌وگذاری در صنعت

ساخت ایران: گشت‌وگذاری در صنعت

نویسنده: احسان نوروزی 
ناشر: چشمه
سال نشر: 1399 (چاپ 1)
قیمت: 125000 تومان
تعداد صفحات: 148 صفحه
شابك: 978-622-01-0782-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 7 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'ساخت ایران: گشت‌وگذاری در صنعت':

نویسنده کتاب کوشیده تا با کندوکاو در کارخانجات تولید یک محصول پیچیده‌ی صنعتی در ایران، دستاورد ساخت این محصول (توربین گازی) را در قاب بزرگ‌تر اجتماع و تاریخ این سرزمین قرار دهد

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

"آن دستاورد صنعتی که مجموعه‌شرکت‌های اُتی‌سی به آن می‌بالید و صفت "ملی" را برایش انتخاب کرده "توربین گازی" بود. حتی من، که از دبیرستان تا حالا سخت‌ترین عملیات ریاضی‌ام جمع‌زدن فهرست خرید از بقالی بوده و از فیزیک هم چیزی یادم نمانده، می‌دانستم توربین چیزی است که می‌چرخد، با نیروی باد یا آب. حالا گیریم تعریف علمی‌ترش "دستگاهی است که با نیروی یک سیال (گاز یا مایع) می‌چرخد و کار مکانیکی ایجاد می‌کند." ساخت فرفره‌ای که با فوت بچرخد مگر چه‌قدر می‌تواند دشوار باشد. حالا بعضی فرفره‌ها با آب و باد کار می‌کنند، این یکی با گاز.

بسته به این که در آن‌سوی میله‌ی فرفره چه چیزی قرار دهید، این چرخش فرفره می‌تواند فایده‌های گوناگونی داشته باشد. اگر به ژنراتور مصل شود برق تولید می‌کند، اگر به چرخ‌دنده وصل شود می‌تواند چیزی مثل تانک یا ناو را به حرکت درآورد. اگر به پمپ وصل شود می‌تواند به کار استخراج و انتقال نفت بیاید و احتمالا نمونه‌ی شناخته‌شده‌تر و جالب‌تر کاربردش موتور هواپیماست که توربینش وصل می‌شود به پره‌های فن ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 اميرحسين خان احمدي فيجاني:  كتاب بسيار بسيار ارزنده‌اي است. مطالعه موردي بومي‌سازي توربين تقويت فشار گاز توسط شركت او تي سي كه به قلم يك نويسنده غيرفني نوشته شده و خواندني‌ترش كرده. كتاب به تنهايي يك كورس مديريت تكنولوژي است و مطالعه تجربيات بهترين متخصصان ايران در آن غرورآفرين و آموزنده است.