بخريد و بخوانيد ...
گامبی وزیر
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

گامبی وزیر

(The Queen's Gambit)
نویسنده: والتر تویس (Walter Tevis)
ترجمه: علیرضا شفیعی‌نسب
ناشر: نشر مون
سال نشر: 1401 (چاپ 5)
قیمت: 95000 تومان
تعداد صفحات: 342 صفحه
شابك: 978-622-7585-44-5
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 9 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'گامبی وزیر':

بت هارمون هشت‌ساله دختربچه ساکت و گوشه‌گیری است که در یتیم‌خانه زندگی می‌کند و هیچ خصوصیت ویژه‌ای ندارد که توجه زن و شوهرهایی را که برای پیدا کردن بچه‌ای که به فرزندی بپذیرند به یتیم‌خانه می‌آیند، به خود جلب نماید. اما اوضاع وقتی که بت یاد می‌گیرد که شطرنج بازی کند، عوض می‌شود. او متوجه می‌شود که استعداد خارق‌العاده‌ای در شطرنج دارد و خیلی زود شروع به پیشرفت در مسیر قهرمانی در این ورزش می‌کند. اما بت مشکلاتی جدی دارد که باید با آنها روبرو شود و مشابه رقیبان شطرنجش، برآنها پیروز شود.

داستان با این جملات آغاز می‌شود:

"بت خبر مرگ مادرش را از زنی شنید که تخته‌شاسی در دستش بود. روز بعد، تصویر دخترک در روزنامه هرالد لیدر منتشر شد. این عکس را در ایوان خانه خاکستری‌رنگ خیابان میپل‌وود گرفته بودند و بت در آن فراک نخی ساده‌ای به تن داشت. همان موقع هم چهره زیبایی نداشت. زیر عکس نوشته بودند، "الیزابت هارمن، دختری که در تصادف زنجیره‌ای دیروز در جاده نیوسرکل یتیم شد و حالا آینده‌ای دشوار در انتظار اوست. این تصادف که دو کشته و چندین زخمی به دنبال داشت، خانواده الیزابت هشت‌ساله را از او گرفت. دخترک هنگام وقوع سانحه در خانه تنها بود و خبر تصادف را کمی پیش از زمان گرفتن این عکس شنید. مقامات می‌گویند به خوبی از او مراقبت خواهند کرد."

در یتیم‌خانه مثوئن در ماونت‌استرلینگ ایالت کنتاکی، دو بار در روز به بت آرام‌بخش می‌دادند. نه فقط بت، که با همه بچه‌ها چنین می‌کردند تا "خلق‌وخویشان" را تنظیم کنند. مثل روز روشن بود که بت مشکل خلق‌وخو ندارد، اما با کمال میل قرص را می‌خورد. این قرص‌ها گرهی را در اعماق وجودش می‌گشود و کمکش می‌کرد ساعات سنگین حضور در یتیم‌خانه را به خواب بگذارند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 علي شفيعي: 

من چند روز بعد از دریافت این کتاب به کووید 19 مبتلا شدم و این کتاب مونس من در روزهای قرنطینه خانگی بود و باعث شد بعد از 30 سال دوباره علاقه به شطرنج در من زنده شد و خیلی از ساعات تنهایی‌ام رو با این مبارزه و چالش ذهنی پر کردم و لذت بردم، البته حریفم اپ گوشی هوشمند بود. در مورد خود کتاب ترجمه فوق‌العاده بود و روند داستان هم به نظر من جالب و ترغیب‌کننده بود، فقط شرح بازیها و حرکات بعضا خسته‌کننده و غیرقابل‌فهم یا دنبال کردن بود. پایان کتاب را دوست داشتم. شنیدم سریالی هم بر اساس این کتاب ساخته شده که دوست دارم ببینم .