شناسنامه محصول
درویش‌خان: یک رمان عاشقانه درباره موسیقی

درویش‌خان: یک رمان عاشقانه درباره موسیقی

نویسنده: حسن هدایت 
ناشر: علمی و فرهنگی
سال نشر: 1398 (چاپ 2)
قیمت: 27000 تومان
تعداد صفحات: 257 صفحه
شابك: 978-600-436-725-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 23 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 3 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'درویش‌خان: یک رمان عاشقانه درباره موسیقی':

روایتی از زندگی استاد موسیقی غلامحسین درویش‌خان
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"نام من قمر است، نامی که پدرم بر من نهاد و همواره من را ماه آسمان زندگی خود می‌نامید. پدرم، غلامحسین، فرزند حاجی بشیر طالقانی بود و به لقب "درویش‌خان" شهرت داشت. من تنها فرزند او و مادرم، بدرالسادات، هستم. در شیراز و در باغ شعاع‌السلطنه، یکی از پسران متعدد مظفرالدین‌شاه قاجار، به دنیا آمدم، اما بیشترین سال‌های عمرم در تهران گذران شده است. در خانه‌ای کوچک و پر از گل و گیاه و بوی عطر و محبت، در خیابانی کهنسال که در نزدیکی میدان بهارستان و پشت عمارت مجلس شورای ملی واقع بود. میدان بهارستان پس از انقلاب مشروطیت همواره پرآشوب و بی‌آرامش بود. جدال آزادیخواهان با طرفداران استبداد، چه در داخل عمارت مجلس و چه در میدان بهارستان، سال‌های مدید آن منطقه را به کانون پرآشوب جدل‌های لفظی و نزاع‌های بی‌رحمانه و خشونت‌بار و خونین تبدیل کرده بود. اما کمی دورتر از میدان بهارستان و در خانه ما، همه چیز آرام و مهربان بود ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 بنفشه بامداد: 

روایتی زیبا، تاثیرگذار، سنگین، عمیق و در برخی موارد نفس‌گیر که با شرح ظریف حوادث تاریخی همراه است و زیبایی داستان را دوچندان کرده است. این داستان اوج عشق به موسیقی، طبیعت، وطن، هنر و فرهنگ و عشق به انسان‌ها را به تصویر کشیده است. نوشته‌ای که نفس احساسات خواننده را بند می‌آورد.

شرح داستان زندگی پرفراز و نشیب نوازنده بزرگ موسیقی ایران، غلامحسین درویش‌خان، افسونگری که بر تار و پود جان شنوندگانش زخمه می‌زند و در زندگی نه چندان طولانی خود حکومت ۵ پادشاه و جنگ جهانی را دیده است.

 فاطمه گيوي:  کتاب "یک رمان عاشقانه درباره‌ی موسیقی" در حقیقت شرح زندگی ارزشمند و پر تلاطم استاد غلامحسین درویش با روایت دختر ایشان، قمر، هستش. اینکه چرا و چگونه، درویش خان درویش خان ایران شد. این کتاب نگاهی به زندگی پربار درویش خان نوازنده چیره‌دست تار و سه تار داره که ترنم موسیقی زیباشون با ترانه‌های عارف و ملک الشعرای بهار و صدای استاد شجریان بارها و بارها خاطره‌ساز شده.
اگه مشتاق هستین بیشتر در مورد ایشون بدونین جلد اول از کتاب "سرگذشت موسیقی ایران" تالیف روح الله خالقی هم پیشنهاد میشه.

 نيلوفر الله کرم:  سرگذشت جالبی بود. پیشنهاد می‌کنم بخونین حتما.