شناسنامه محصول
در تقاطع سنت، فقر و جنسیت: یک مردم‌نگاری چندمیدانه در جنوب شهر تهران

در تقاطع سنت، فقر و جنسیت: یک مردم‌نگاری چندمیدانه در جنوب شهر تهران

نویسنده: سپیده ثقفیان 
ناشر: خرد سرخ
سال نشر: 1399 (چاپ 2)
قیمت: 32000 تومان
تعداد صفحات: 176 صفحه
شابك: 978-600-97661-8-5
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'در تقاطع سنت، فقر و جنسیت: یک مردم‌نگاری چندمیدانه در جنوب شهر تهران':

کتاب به تحولات کلان دهه‌های هشتاد و نود و همراه با آنها، تغییرات رویکرد به سکسوالیته در ایران می‌پردازد. بر خلاف بسیاری دیگر از مطالعات این حوزه در ایران پساانقلاب که بر گفتمان اصلاحات و نظم اقتصادی جدید پس از جنگ به عنوان محملی برای جابه‌جایی معانی فرهنگی و خلق یک نظام جدید سکسوالیته (حتی نوعی "انقلاب جنسی") از طریق سه‌گانه مصرف، مقاومت و آزادی در میان زنان و جوانان طبقات متوسط و بالای شهری تمرکز دارند، مردم‌نگاری سپیده ثقفیان در یک محله فقیرنشین جنوب شهر تهران انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی-اجتماعی کلان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی خاص این طبقه چطور بر جهان ذهنی، معانی فرهنگی و ساخت سکسوالیته در میان زنان ساکن محله اثر می‌گذارد. محله هرندی یا دروازه غار، با گستره قومیتی متکثر و طیفی از ساکنین، که هم آنها که در محله خانه‌ای اجاره‌ای یا از آن خود دارند و هم زنان بی‌سرپناه ساکن در پارک محله را دربرمی‌گیرند، میدان‌های متعددی با تفاوت‌های چشمگیر و عمیق در وضعیت اجتماعی-اقتصادی، معناهای فرهنگی، هویت‌ها و قواعد رفتاری را پیش روی محقق می‌گذارد ... (برگرفته از "درباره این کتاب")
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"دهه هشتاد و به دنبال آن دهه‌ای که هم‌اکنون سپری می‌کنیم، با تغییراتی بنیادین و تحولاتی عمیق نشانه‌گذاری شده‌اند؛ تغییر و تحول‌هایی که تمامی عرصه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و شاید آرام‌آرام ما را به سمت ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی برای تنظیم امورمان سوق داده‌اند. اما به راستی در این دوره در ایران چه تغییراتی اتفاق افتاده است؟ این دوران هم‌زمان با دولت‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم است. تغییرات سیاسی و اقتصادی در این دوران، وضعیت جدیدی را در ایران رقم زده است. در اینجا به طور مختصر بعضی از مهم‌ترین تغییرات کلان دو دهه اخیر را مرور می‌کنیم.
شعار اصلی دولت هشتم تاکید بر جامعه مدنی به همراه پذیرش محوریت انسان و ارزش‌های دینی بود و بر همین اساس، اصطلاح مردم‌سالاری دینی در آن زمان مورد استفاده فراوان قرار گرفت. از نظر خاتمی، رییس‌جمهور وقت، در جامعه مدنی اسلامی نه فقط مسلمانان، بلکه همه انسان‌ها در چارچوب نظم و قانون صاحب حق هستند و دفاع از آنها وظیفه حکومت است. با وجود این که جامعه مدنی مفهومی مدرن است، ولی از نگاه خاتمی مسلمان‌ها هم می‌توانند با معیارهای خودشان قرائتی خاص از آن داشته باشند که با حقوق مردم و مصالح آنها سازگار باشد ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!