شناسنامه محصول
تخت جمشید (از ایران چه می‌دانم؟ - 3)

تخت جمشید (از ایران چه می‌دانم؟ - 3)

نویسنده: حسین سلطان‌زاده 
ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی
سال نشر: 1390 (چاپ 6)
قیمت: 15000 تومان
تعداد صفحات: 118 صفحه
شابك: 964-6269-48-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'تخت جمشید (از ایران چه می‌دانم؟ - 3)':

مجموعه "از ایران چه می‌دانم؟"، با رویکردی دایره‌المعارف‌گونه تلاش می‌کند تا در هرمجلد خود اطلاعاتی جامع درباره یک موضوع مرتبط با "ایران" در اختیار خواننده خود قرار دهد.
در فصل‌های مختلف این کتاب درباره این موضوع‌ها می‌خوانیم: "چگونگی شکل‌گیری و پیدایش تخت‌جمشید"، "کاخ‌ها، تالارها و بخش‌های مهم تخت‌جمشید"، "توسعه بناهای تخت‌جمشید"، "نقوش، لوح‌ها و الگوهای طراحی تخت‌جمشید"، "تخت‌جمشید به روایت برخی از منابع تاریخی"، "تخت‌جمشید به روایت برخی از سیاحان"، "برخی از کتیبه‌های غیرهخامنشی در تخت‌جمشید".
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"مادها نخستین حکومت ایرانی را در نواحی غربی کشور بنیان نهادند. هووخشتره یکی از پادشاهان مقتدر ماد بود که در قرن هشتم پیش از میلاد طی نبردی سپاهیان آشور را شکست داد و حکومتی مقتدر تشکیل داد. پایتخت مادها در اکباتان یا همدان امروز قرار داشت.
پارس‌ها نیز یکی از قبایل آریایی بودند که همراه با برخی از دیگر قبایل آریایی مانند مادها و پارت‌ها از خاستگاه اصلی خود در شمال سرزمین کنونی ایران، یعنی جنوب روسیه امروز، در حدود سه‌هزار سال پیش به سمت جنوب، یعنی فلات ایران مهاجرت کردند.
کوروش، بنیان‌گذار حکومت هخامنشی از بزرگان قبیله پارس بود که رهبری و حکومت آنان را در اختیار داشت. وی در اواسط قرن ششم پیش از میلاد (تقریبا در حدود سال 555 پ.م.) در طی نبردی با آخرین پادشاه ماد موسوم به ایختوویگو وی را شکست داد و با یکپارچه و متحد کردن قبایل ماد و پارس، بزرگترین و مقتدرترین حکومت آن دوران را پدید آورد ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!