شناسنامه محصول
صداهایی از چرنوبیل: تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

صداهایی از چرنوبیل: تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی

(Voices From Chernobyl: The Oral History of a Nuclear Disaster)
نویسنده: سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ (Svetlana Alexievich)
ترجمه: نازلی اصغرزاده
ناشر: کوله‌پشتی
سال نشر: 1402 (چاپ 11)
قیمت: 165000 تومان
تعداد صفحات: 278 صفحه
شابك: 978-964-191-421-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 12 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'صداهایی از چرنوبیل: تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی':

کتاب دنیای پس از فاجعه‌ی چرنوبیل را روایت می‌کند، نه خود چرنوبیل را. این کتاب می‌گوید انسان چگونه با واقعیت‌های نوینی که روی داده و جاری است، اما هنوز برایش مفهوم نیست و ناشناخته مانده است، کنار می‌آید و بعد از فاجعه‌ی چرنوبیل، دانش نوینی پیش رویش گشوده می‌شود که برای همه‌ی بشریت مفید است. این انسان‌ها در حقیقت جنگ جهانی سوم را تجربه کرده‌اند ... جنگ هسته‌ای ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
" "نمی‌دانم از چه بگویم ... از مرگ یا عشق؟ شاید هم این دو، پدیده‌ای یگانه است ... از چه؟
... به‌تازگی با هم پیمان زناشویی بسته بودیم. هنوز در خیابان دست در دست هم می‌گشتیم، حتی در فروشگاه‌ها ... همه‌جا با هم بودیم. به او می‌گفتم: "دوستت دارم"، اما هنوز از عمق و شدت واقعی عشقم به او بی‌خبر بودم ... تصور روشنی از آن نداشتم ... در طبقه‌ی دوم خوابگاه کارکنان اداره‌ی آتش‌نشانی زندگی می‌کردیم؛ محل کار همسرم ... آن‌جا علاوه بر ما، سه زوج دیگر هم زندگی می‌کردند و همه‌ی ما فقط یک آشپزخانه در اختیار داشتیم. در طبقه‌ی اول اتومبیل‌های آتش‌نشانی پارک می‌شدند. اتومبیل‌های سرخ آتش‌نشانی ... معمولا از برنامه‌ی کاری روزمره‌ی همسرم خبر داشتم؛ کجاست، با چه کسی است؟ نیمه‌های شب سروصدایی شنیدم. فریادهایی به گوش می‌رسید. از پنجره بیرون را نگاه کردم. متوجه شد و گفت: "پنجره را ببند و بخواب، چیزی نیست. در نیروگاه حریقی روی داده، باید بروم. خیلی زود برمی‌گردم." ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 بنفشه بامداد:  نمایش ضعف انسان در برابر طبیعت و حتی سازه‌های خودش. ناتوان، ناتوان و ناتوان اما متکبر، ظالم، زیاد‌ه‌خواه. روح انسان‌ها را اسیر می‌کنند، تسخیر می‌کنند، تخریب می‌کنند. فرصت زندگی، سلامتی، عشق، در کنار هم بودن را از هم‌نوعان خود می‌گیرند. این همه برای چی و تا کی؟ چند حادثه چرنوبیل و جنگ و ویرانی و اسارات و جدایی دیگر باید رخ دهد؟ چند میلیون نفر دیگر باید نادیده گرفته شوند؟ زندگی چند انسان بی‌گناه دیگر باید تباه شود؟ چند نفر دیگر باید با بیماری و درد و رنج از بین بروند؟ چقدر آوارگی؟ بردگی؟ بیچارگی؟ ظلم تا به کجا؟