شناسنامه محصول
نام کوچک من بلقیس

نام کوچک من بلقیس

نویسنده: بلقیس سلیمانی 
ناشر: ققنوس
سال نشر: 1398 (چاپ 2)
قیمت: 25000 تومان
تعداد صفحات: 224 صفحه
شابك: 978-600-278-474-2
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 29 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'نام کوچک من بلقیس':

کتاب یادداشت‌های پراکنده‌ای است درباره کودکی نویسنده تا به امروزش.
همه آنچه بلقیس سلیمانی، یا به تعبیر اهالی روستا "بلقیسو"، از عطر برنج و روغن حیوانی مطبخ مادرش در خاطر دارد تا فعالیت‌های انقلابی‌اش، از دور هم نشستن‌ها و شاهنامه‌خوانی‌های اهالی روستا در زمستان‌های پربرف تا کلاس "فلسفه پیش از سقراط" دانشگاه تهران، از اولین رمانش که معدومش کرد تا آخریش آثار پرفروشش، از قهرمان‌های کودکی‌اش تا الگوی جوانی‌اش، همه و همه، دستمایه‌های نگارش این کتاب‌اند؛ کتابی که نویسنده را به قلم خودش و با زبانی داستانی و شیوا روایت می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"نامم را در سال 1346 گذاشتند بلقیس. چهار سال بعد از تولدم صاحب شناسنامه شدم. آن‌طور که بزرگ‌ترها گفته‌اند و می‌گویند، آن چهار سال بدون سجل و هویت مرا "بلقیسو" صدا می‌کردند و، تا همین حالا هم که در سراشیب عمر قرار دارم، هنوز هم برخی اهالی روستا و قوم و خویش‌هایم همان "بلقیسو" صدایم می‌کنند. حکایت آن چهار سال بی‌هویتی را در داستانکی در مجموعه پسری که مرا دوست داشت آورده‌ام. همه آن‌هایی که هم‌سن و سال من‌اند و بزرگ‌شده روستا می‌دانند در آن سال‌ها مامور اغلب دود و دمی ثبت‌احوال هر چند سال یک بار به روستا می‌آمد و بچه‌هایی را که از آبله، سرخک، سیاه‌سرفه و دیگر امراض جان به در برده بودند وارد سیاهه جمعیت ایران می‌کرد. معلوم است که تاریخ تولدها دقیق نبود و نام‌ها گاه الله‌بختکی یا به توصیه کدخدا انتخاب می‌شد ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 زهرا صفي‌نژاد:  سلام دوستان بسیار کتاب جالب وجذاب خصوصا برای علاقمندان ژانر اجتماعی هست خوندنشو ازدست ندین

 مژگان حسيني:  کتاب برای من بسیار جالب بود. این اولین کتاب از این نویسنده بود که به دستم رسید و قدرت نویسنگی ایشان را تحسین می‌کنم.